benenmarieke.reismee.nl

Sulacrazy!

Hallo daar winterjas-dragende snotteraars gnagnagna.

Daar zijn we weer met nieuws uit de tropen. Het is hier erg warm, zo'n 35 graden en we zijn nu op Sulawesi, ongeveer op de evenaar dus om 6 uur wordt hier zeer abrupt het licht uitgedaan, erg bijzonder.

Na ons laatste verhaal zijn we inderdaad op 2 oktober via Bali naar Manado, Sulawesi gevlogen. We hadden in Manado via bookings.com een hotel geregeld omdat we pas rond 10 uur aankwamen maar blijkbaar is het concept bookings.com voor Indonesiers vrij lastig want hoewel onze boeking geaccepteerd en bevestigd was bleek het hotel vol helaas. Maar na wat gedoe met handen en voeten (Engels is hier schaars) hebben we toch een kamer voor de gewenste prijs gekregen. Gelukkig want bij mij hadden de eerste tekenen van onverdraagzaamheid van Indonesisch voedsel zich aangedaan. Maar de diareeremmer-stand is nog 7-2 voor Ben dus ik heb geen klagen.

De volgende dag zijn we met een klein kleurig bootje naar pulau Bunaken gebracht. Een prachtig groen eilandje met vooral mangrove maar ook kleine strandjes. Erg idillysch maar ook heeeel erg rustig.. Bijna te de eerste paar dagen. Alle resorts op het eiland hebben drie maaltijden inbegrepen en de eerste paar dagen waren we bijna alleen in het resort. Dat was dus niet super. Maar zo gauw je je hoofd onder water houdt is dit allemaal vergeten. Het koraal en de vissen hier zijn echt ongelooflijk mooi. En bizar veel (hele grote) turtles hier! Na een paar dagen kwamen er meer mensen en ook onze Duitse vrienden van de boottrip naar Flores zijn we weer tegen gekomen dus dat was werg gezellig. In totaal zijn we hier 5 nachten gebleven waarvan ik twee dagen gedoken heb en de andere dagen zijn we met een bootje gaan snorkelen op nabij gelegen riffen. Echt prachtig. Het snorkelen had wel tot gevolg dat we nu twee ' Belanda Goreng' (gebakken Hollanders) zijn maar dat was het waard. (Je kunt hier trouwens geen aftersun kopen, daar doen ze niet aan en slippers maar 47 is ook niet mogelijk)

Dat we zo lang gebleven zijn op pulau Bunaken had ook te maken met onze volgende bestemming, de Togian Islands. De boot naar deze eilandjes gaat maar 3 keer per week en als we die van vrijdag hadden willen halen hadden we niet naar Bunaken gekund dus het werd de boot van dinsdag (vandaag dus).

Gisteren zijn we daarom in een volgestampte auto van Manado naar Gorontalo gereden. De weg was echt vreselijk misselijkmakend (2 primatour en 1 strerkere, indonesische variant waren absoluut niet overbodig). 9 uur haarspeldbochten en heuvels gecombineerd met indonesische rijstijl is niet heel fijn maar jeetje wat is dit eiland mooi. We reden een groot gedeelte langs de kust door de heuvels en we hebben de hele weg geen andere orang putih (witte mensen) gezien. Ook hier in Gorontalo zijn we echt een bezienswaardigheid. De huisjes hier zijn allemaal vrolijke kleurtjes geverfd en de mensen hier zijn zo prachtig.

Vanavond hopen we om 8 uur de 12 uur durende boot naar de Togian Islands te nemen. Waarschijnlijk gaan we daar in het Black Marlin resort verblijven. We hebben gehoord dat daar weinig mogelijkheid tot internet is dus de volgende update zal even op zich laten wachten schat ik in.

Ondertussen beginnen we wel af en toe 'cravings' te krijgen voor kaas, melk (als je hier melk wilt word je aangeraden een koe te kopen) bruin brood, yoghurt en biefstuk te krijgen dus geniet er van en denk aan ons tijdens jullie ontbijtjes!

Liefs Ben en Marieke

jannie

vanochtend een heerlijke boterham met aas gegeten. ik heb aan jullie gedacht. liefs van oma

anja

hallo daar!!!!

Graag een foto van een Doejong!!

En dat jullie oma nou een boterham met aas hebben laten eten....ze gaat wel heeeel ver voor jullie!!

dikke xxx, we zijn benieuwd of jullie op de Togian eilanden weer op de relaxstand raken!!

jan en pauline

Wij hebben een goede chauffeur hoor. Maar hier ook warm en iedere avond bui van 2 tot 3 uur.
Coffeine verslaving gaat slecht. Nicotineverslaving gaat beter hihi

Marianne

Wat een verhalen hebben jullie.
Van deze avonturen kunnen jullie een leven lang genieten. Dit pakken ze niet meer af.
Tja, die zwavelgeur bij de krater... Ik krijg dan meteen weer heimwee naar IJsland. (niet om de geur natuurlijk, maar wel voor de natuur bij die aardse-oer-krachten).
Maar ik krijg toch ook zin om dat fenomeen eens in de tropen te gaan bekijken. Qua temperstuur en kosten het tegenovergestelde van IJsland.