benenmarieke.reismee.nl

Schuitje varen, Bintang drinken...

En daar zijn we weer met een tropische update voor jullie in het regenachtige herfstige Nederland (denk ik, het is alweer oktober he). Na ons laatste verhaal zijn we inderdaad nog 2 nachten op Gili Air gebleven en met name voor de heerlijke verse visjes en calamari hadden we nog wel veeeeel langer willen blijven maar verder hadden we het op onze kont zitten wel weer gezien dus hebben we een 4 daagse boottrip naar het eiland Flores geboekt.

Vanaf Gili Air zijn we met een bootje naar het vaste land van Lombok gevaren en daar werden we in een bus gehesen richting de andere kant van het eiland om ons fantasitische jacht de 'mona lisa' te betreden. In de bus werd het al interessant omdat er 22 mensen richting de boot vertrokken terwijl ons verzekerd was dat er echt niet meer dan 20 mensen op de boot van 20 meter lang zouden zitten. Maar goed dit was nog niets vergeleken bij wat de honeymonende Vlamingen Dieter en Tinne was beloofd. Zij zouden een prive cabine krijgen terwijl de boot helemaal geen cabines had. Op de boot was namelijk op het bovenste gedeelte alleen een grote open ruimte waar we met z'n 22igen sliepen. Echt terug naar groep acht, 100% kamp gevoel dus.

De eerste dag en nacht was het weer vrij ruig. Van echte zeeziekte was nog niet echt sprake maar heel relaxed was het ook niet echt. We hebben weinig geslapen, vooral omdat om 2 uur 's nachts de boot begon te varen en de golven vrij hoog waren zodat iedereen op de 'slaapzaal' constant tegen elkaar aan rolde. Op dag twee hebben we een waterval bezocht en een meer. Allemaal niet super spannend maar inmiddels was het weer wel rustiger geworen was de sfeer op de boot zeker ten goede kwam.

Na weer een nachtje doorvaren werden we op de derde dag wakker bij gili laba. Een mooi plekje om wakker te worden. Na ons ontbijt zijn we doorgevaren naar pink beach. Een prachtige snorkelplek met super mooi en kleurrijk koraal. En toen was het tijd voor Komodo Island!!! Daar aangekomen werd ons verteld dat we waarschijnlijk geen Komodo's konden zien omdat we op het warmst van de dag waren.. Toch gingen we op weg. Onze gidsen hadden alleen houten takken bij zich om de levensgevaarlijke beesten van ons af te houden. Maar de laatste keer dat er iemand opgegeten was door een Komodo was het een Zwitser en we hoefden ons dus geen zorgen te maken... Al heel snel kwamen we op het pad, dat over het ongelooflijk droge eiland loopt, een Komodo monster tegen. Echt indrukwekkend! Zo groot en zo dichtbij! Het beest liep gewoon over het pad waar wij liepen dus we moesten echt aan de kant om hem te laten passeren, heel bizar. In onze wandeling van ongeveer 1,5 uur hebben we zo'n 9 Komodo's gezien dus dat viel zeker niet tegen. Na onze ontmoeting met de draken zijn we doorgevaren naar een baai vlakbij Komodo Island. Daar hebben we in de schemering gekeken naar 'flying foxes'. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord maar het is een soort mega vleermuis die eigenlijk (volgens Ben) meer weg heeft van een eekhoorn dan van een muis. In het mangrove bosje vlakbij onze boot stikte het echt van de foxes en om exact half 7 vlogen alle beesten uit om op jacht te gaan. Dit was direct het enige moment in de trip dat de tijd van een activiteit overeenstemde met de vooraf gegeven planning. Flying foxes zijn dus betrouwbaarder dan Indonesiers waar het op tijd aankomt.

Voor onze aankomst op de boot hadden we aan moeten geven hoeveel Bintang we in 4 dagen op zouden gaan drinken. Omdat we nog aardig wat voorraad over hadden was besloten te gaan kingsen (een drankspel te doen). De groep was inmiddels duidelijk in twee kampen verdeeld, Noord Europa versus Frankrijk/Franssprekende Belgen. Met 3 Duitsers, 2 Belgen, 5 Nederlanders en twee verdwaalde Italiaanse hebben we echt een heel geslaagde avond gehad. Vooral de regel waarbij iedereen alleen nog met een ter plaatse verzonnen nickname aangesproken mocht worden deed het goed. Onze voorraad Bintang was al snel geslonken en dat bevorderde de nachtrust aanzienlijk!

Op dag 4 was het tijd voor Rinca Island, het andere eiland wat ook deel uitmaakt van Komodo National Park en waar de dragons ook wonen. Hier hebben we nog was draken kunnen zien en ook waterbuffels. Gelukkig (Ben vond het jammer) zijn we de mega giftige spitting cobra niet tegengekomen. We waren al bijna helemaal gewend aan het zien van de draken, ze maakten bijna geen indruk meer tot er toch wel echt lichte paniek ontstond nadat een van onze Nederlandse reisgenoten zijn teen had gestoten. Bij het zien van wat bloed raakte de gidsen redelijk in paniek omdat de draken 5 km kunnen ruiken en van bloed erg fel schijnen te worden. Uiteindelijk leek het allemaal spannender dan het was en heeft iedereen het bezoek overleefd, (hoogst waarschijnlijk omdat er geen zwitsers in de groep waren). Na Rinca was het nog 2 uur varen naar een prachtig eilandje waar we nog even gingen zwemmen en snorkelen waar echt een bizar harde stroming stond. En toen kwamen we aan in Lubuan Bajo, Flores.

Na vier dage zonder zoet water, tafels, stoelen en douche wist iedereen niet hoe snel ze van de boot af moesten komen. We hebben in Lubuan Bajo een simpel hotel genomen en met onze drankspelgenoten afgesproken om 's avonds met elkaar een hapje te gaan eten. Dat was echt weer super gezellig.

Intussen werd het toch wel tijd dat we gingen beslissen wat onze volgende richting zou worden want Lubuan Bajo is niet echt een heel leuke plaats om lang te blijven. Het plan was eerst om een tijdje het eiland Flores te gaan bekijken en dan langzaam weer richting Bali te gaan maar aangezien we nog een maand in indonesie hebben en we op Flores behalve een vulkaan niet veel hadden wat we echt wilden zien hebben we besloten een ticket naar sulawesi te boeken.

Morgen vliegen we dus via Bali naar Manado op het eiland Sulawesi. Daar zijn we vooral van plan om de Togian Islands te gaan bezoeken die echt fantastisch mooi moeten zijn dus we zijn benieuwd! Ik weet niet of we daar veel internet toegang zullen hebben dus ga er maar vanuit dat geen nieuws goed nieuws is!

Vandaag gaan we nog even rustig aan doen, onze nieuwe Duitse en Vlaamse vrienden zitten in een heel mooi hotel hier niet ver vandaan dus vanmiddag gaan we een poging doen illegaal van hun zwembad gebruik te maken want het is hier op Flores echt bizar warm, zo warm hebben we het nog nergens gehad.

Ik hoop dat in NL alles een lekker gaat, zijn Mark en Diederik er al uit? Ben is foto's aan het uploaden dus die volgens snel hopelijk!

Dikke zoenen Ben & Marieke

Jannie

Ben weer helemaal op de hoogte van jullie avonturen.Hardstikke fijn. Nog geen ansichtkaart ontvangen. De post in Indonesie werkt kennelijk ook niet super. Liefs van oma

Arne

wouw mooie kiekjes ook hoor
lekker zweten daar ik heb m'n eerste herfst griepje te pakken gehad hoera
lieve groeten!
arne.

jannie

Lieve kinders Vanmorgen (2 Okt) jullie ansichtkaart ontvangen.Dus ongeveer een dag of 15 onderweg geweest.Valt dat mee of tegen?.Met mij gaat alles goed.Geen nieuws verder. Kussen van oma

Melanie

Bizar lange verhalen zeg! Maar het klinkt allemaal super. Vooral als je bedenkt dat het hier inderdaad al herfst is geworden en iedereen inclusief ikzelf alweer lekker aan het snotteren is geslagen. Heel veel plezier nog verder. Geniet ervan! Liefs uit een nat en winderig Utrecht!

Sjoerd

Lieve tante puk en ome ben. Bedankt voor jullie kaart ik vond hem erg mooi. Ik mis jullie heel erg maar mama vertelt vaak over jullie zodat ik jullie niet vergeet. Indonesië klinkt heel spannend. Ik hoop dat ik er ook een keer naartoe kan gaan als ik later groot ben. Veel liefs en een dikke kus van Sjoerd.

Leanna

wow draken, Flying foxes en doe niet zo gek Ben die mega giftige spitting cobra's zijn dood eng ;P en wat heb je een lekker kleurtje gekregen zeg op die kaart van jullie :) veel liefs van ons allemaal

joop de ruyter

Hoi reizigers, helemaal tof wat jullie allemaal beleven geniet ervan, echt een geweldige ervaring die je voor altijd bij je zult houden.wij bereiden ons inmiddels voor op onze "dreadlock holiday in jamaica .ook komen de Toro's met oud en nieuw naar Flachau, gaan we vieren in de "Musistadl" dus als jullie toevallig in de buurt zijn....???? Maar geniet eerst nog van jullie avontuur. groeten van(o)pa Joop