benenmarieke.reismee.nl

Na oververmoeidheid komt Gili Air!

Pff jeeeetje ik zit net het laatste verhaal te lezen, naar Borobodur! man dat lijkt echt al een eeuwigheid geleden! Hoog tijd voor een update!

We zijn inderdaad de dag na de laatste post richting Borobudur gegaan met het openbaar vervoer wat echt verrassend soepel ging allemaal. Het plaatsje bij Borobudur stelde alleen jammer genoeg echt geen reet voor dus we zijn maar aan de bintang gegaan en gewacht tot de volgende dag. Toen stonden we om 06.00 voor de deur en waren we als een van de eerste het tempel complex binnen. Echt heel erg gaaf en indrukwekkend om daar te zijn! We hadden een gids genomen, dat was wel leuk aangezien onze kennis over het Boedhisme toch wel eenigszins tekort schiet. 's middags zijn we terug gegaan naar Yogja en hebben we voor de volgende dag een drie daagse trip naar Bromo, Ijen plateu en een drop naar Bali geregeld.

De volgende dag ( ik weet echt niet meer welke dag het was, ik geloof afgelopen woensdag ofzo...) zijn we aan ons drie daagse tripje begonnen. Het was echt slopend en zwaar maar wel echt ongelooflijk gaaf! De eerste dag was alleen wel echt aardig balen. We werden met 4 Fransen, twee oostenrijkers een Nederlandse en twee heel irritante Duitsers die we al eerder hadden ontmoet in een busje met airco zonder beenruimte gehesen en hebben de hele dag in dat busje gehangen. Pas om 10 uur 's avonds ipv 7 uur kwamen we in het hotel aan.

Daar was het maar een kort nachtje want om 03.30 stond er een jeep op ons te wachten om ons naar een uitkijkpunt te brengen waarvandaan we de zonsopkomst en Bromo konden zien. Dit was echt spectaculair. Prachtige zonsopkomst en het uitzicht op Bromo en zijn vulkanische vrienden was echt indrukwekkend. Toen zijn we met de jeep door de woestijn van vulkanische as naar de Bromo gereden en hebben deze beklommen. Ook dat was best indrukwekkend. Om 10.00 werden we weer in een ander busje gepropt met beenruimte zonder airco (je kan niet alles hebben) richting Ijen Plateau. Daar sliepen we op een koffieplantage wat een stuk minder romantisch is dan het klinkt. Het was eigenlijk een soort koffiefabriek. En weer hebben we het bed daar maar heel even gezien want om 01.00 (!)ging de wekker.

Als we namelijk de vlammen in de vulkaan wilden zien moeten we voor zonsopgang boven zijn en we moeten ook nog de hele vulkaan beklimmen. Om een uur of 2 begon de klim dus. We zouden eigenlijk alleen met een ranger en onze nieuwe Oostenrijkse vriendinnen Anita und Ina gaan maar... Dit is indonesie dus hoewel het volledig illegaal is waren we met zo'n 10 personen en 1 gids. De weg omhoog was vrij heftig en boven werd het ook wel echt heel erg koud omdat er een flinke wind stond. Het was het echter meer dan waard. Boven aangekomen zagen we in de diepte ongeloofijk felle blauwe vlammen, echt een bizar gezicht. Toen hebben we gewacht tot de zon opkwam en konden we het kratermeer en de gele sulfer zien. Het meer wordt omringd door meerder vulkanen en al die rokende gele ellende is echt heel bizar. We waren direct vergeten hoe weinig slaap we hadden gehad en we hebben zo'n miljoen foto's van de omgeving gemaakt.

Toen was het weer tijd voor het busje. Op naar Bali. We zijn met de ferry overgestoken en toen nog Bali overgecrossed naar Dempasar. Daarvandaan hebben we samen met twee Fransen een taxi naar Sanur genomen omdat dat in de buurt ligt van Padang bai waarvandaan we de volgende dag naar de Gili eilanden wilden reizen. Sanur was wel even een cultuurshock voor ons. Plotseling overal toeristen, westers eten en echt een Gran Canaria sfeertje, even wennen dus. Maar we zijn er niet lang gebleven want we waren echt gesloopt na de 3 daagse trip maar omdat we 30 okober vanaf Bali wegviegen wilden we nu eerst richting Lombok. Om 07.00 dus weer in de taxi richting Padang Bai. Daar zijn we op de boot naar Lombok gesprongen, in de bus naar Sengigi en uiteindelijk in een klein kleurig bootje naar Gili Air waarvoor we met onze bagage door het water moesten waden. Gili Air is echt een tropisch paradijsje waar we ook op hoopten. Het strand, de zee, de palmbomen alles klopt hier! Echt een verademing na 3 weken toch wel aardig buffelen tot nu toe.

De eerste dag hebben we een rondje eiland gedaan en heb ik een duikschool uitgezocht. Ben baalde uiteraard heeel hard dat hij niet mag duiken (kl*te appendix!) maar het snorkelen hier maakt heel erg veel goed. Ben heeft namelijk meer Seaturtles gezien dan ik!!!!!!!! Ik heb de eerste dag gelijk mijn navigatieduik voor m'n padi advanced gehaald. Hoppa gelijk in het diepe, nix checkup dive na een jaar niet duiken! Mijn buddy was een Duitse jongen, Fabian waar we het gelijk goed mee konden vinden (Ben ging mee op de boot om te snorkelen). Ook zijn vriendin Franziska is heel leuk dus we hebben ook alweer vrienden in Munchen nu! De dag erna heb ik een Drift duik en nachtduik gemaakt en nu ben ik dus Advanced Open Water Duiker Jeuj! Vooral de nachtduik was een vette ervaring zo in het pikdonker in het water! En ik heb hier zoveel gave dingen gezien! een hele grote eagle rog, slapende turtles en octopussen... echt super!

We blijven waarschijnlijk nog twee nachten hier en dan gaan we waarschijnlijk met een boot richting het eiland Flores. We hebben wel nog een paar minder leuke dingen meegemaakt inmiddels.

De lichamelijke schade is 1ontnagelde grote teen (dat is wel echt vervelend), een mega blauwe/schaafplek omdat ik natuurijk weer last had van de zwaartekracht op de vulkaan, 10 blaren, 49 muggenbulten (of muggenbulden voor intimi..) op 1 onderarm (!).

De schade aa spullen is 3 kapotte toilettassen, en 1 verloren portemonnee met weinig geld maar wel een pinpas en rijbewijs... Beetje minder maar niet het einde van de wereld...

Sorry voor alle spelfouten maar dit toetsenbord heeft echt een ziekte geloof ik. Nou lieverds tot snel!

Greetings from paradise!

Ben & Marieke

weer rob en anja natuurlijk

ja, we hebben ons vreselijk zitten inhouden om niet weer als eersten te reageren, maar nu hebben we weer even internet, dus nu knallen we een reactie op jullie site. Ik hoop niet dat we beticht gaan worden van stalkgedrag! Hahaha!

Mariekie, supergefeliciteerd met je advanced brevet! Stoer en goed gedaan! Heeft Ben misschien een snorkeldiploma gehaald? Gnagnagna...geintje! Als we jullie laatste verhaal lezen wordt het vooral veel (bij)slapen op de Gili-eilanden. Heerlijk!!!! Neem t er ff van, want jullie zijn pas 3 weken onderweg! FF bijtanken voor het volgende avontuur.

En?
Muggebulten van Mariek?
Ontnagelde grote teen ook? (Dat is wel eht balen zeg!)
en zoekgeraakte pinpas/rijbewijs-dat moet Ben zijn!!!

Hou het schrijven vol! Zo leuk om allemaal te lezen!!
En een fotootje misschien? Of is dat te lastig door trage internetverbinding?

Wij zijn op de weg terug. Boot staat ingepakt op de kant. Nu in een truttig pension in de buurt van Wurzburg. Het is nu ongeveer 12 graden en we hebben net op de autoweg een wolkbreuk gehad. We moeten dus snel omschakelen van het mediterrane geevoel naar herfst.

Hele dikke zoenen en geniet!!!

Pauline

Nou, ben ik dan twee-dus????? Jeuj.... hihi.
Super leuk om de positieve dingen te lezen. De rest is wel lullig en vooral ook pijnlijk denk ik. Kwam het verliezen van de nagel gelijk met het ontvangen van die mega blauwe schaafplek???
En Marieke nu al advanced, gefeliciteerd. En Ben, jij doet dat de volgende keer dat je weer echt onder mag gewoon ff. Gelukkig is het snorkelen daar ook mooi dus. Die 3 daagse trip klinkt wel super mooi zeg. Kijken of wij dat ook kunnen doen!
Kussen en tot later!

jannie

pas 3 weken weg en al zoveel beleefd'. maar doe het wel een beetje rustig aan. Jullie komen anderws oververmoeid thuis.Jammer van de onprettige dingen maar dat hoort er ook bij moet je maar denken. Nou lieverds geniet maar volop en tot het volgende reisverslag.
Kussen van oma

Ben

@ anja en rob
Haaaa neeeeeeee!!!! Ik ben nog helemaal niks kwijt geraakt!!!! muggenbulten, teen en pinpas is allemaal van marieke! Ik hou het bij licht ontstoken wondjes, koortslippen en blaren haha. En ja ik heb idd mijn snorkeldiploma gehaald. Had wel wat hulp nodig alleen.. ging niet vanzelf. Sterkte met thuiskomen!

Zoenen Marieke en Ben

Ben

Owja en foto's.... veel van de pc hier hebben geen usb poort. kan dan dus niets met de foto's doen. Zodra het weer kan zal ik wat uploaden!

Juul

Ben, wij gaan gewoon samen die Advanced halen!

(al denk ik dat ik wel weer even een check-up nodig heb!)

mooie verhalen. Die vlammende vulkaan klinkt erg tof! Clau en ik hebben voet gezet op een wat minder hete, maar desalniettemin indrukwekkende (slapende) vulkaan op Lanzarote (waar dus géén Gran Canaria sfeertje hangt hoor.......je moet alleen de lelijke Britse toeristen wegdenken, dat wel....)

veel plezier nog, en tot het volgende verhaal! (...en foto's!!)

Ben en Marieke

@ juul Lijkt me een goed plan!!! Hoop dat jullie het lekker gehad hebben daar!